Prea repede trecem pe langa lucruri. Blogul acesta este nascut din dorinta de a arunca la loc sigur niste ganduri din trenul care ma duce din loc in loc...Da, imi este frica ca s-ar putea sa uit, iar unele vorbe de demult s-ar putea sa ma ajute sa imi gasesc urmatoarea statie.


9 martie 2008

Suzhou - oras al gradinilor

Suzhou este un oras la cam 100 km departare de Shanghai. O fosta capitala a Chinei pe cand Marele Canal unea nordul cu sudul. Loc de retragere a administratorilor imperiali si de investire a averilor in realizarea unor gradini somptuase. Capitala a industriei matasii pe vremea cand matasea era un produs strategic, ravnit de toate doamnele din Evul Mediu.

Astazi... e greu de zis... pentru mintea occidentala probabil e un izvor de contradictii. Poti observa mizeria sarmanilor care isi duc viata pe marginea canalelor precum acum 2000 de ani cand acestea erau arterele de mare viteza care uneau colturile imperiului si goana urbanistica de a construi infrastructura moderna (autostrazi, strazi suspendate, poduri, parcuri).
Ai de vazut insa si gradini sculptate de Rabdare; muzee la tot pasul; pagode budiste si canale care iriga orasul. Link wiki.

Planul nostru a vizat in cele 2 zile cat am stai in Suzhou: 2 gradini, un templu, cateva muzee, plimbari cu barca si gastronomia locala.
Din cele 2 gradini: Lingerin Garden si Humble Administrator Garden am ramas atasat de prima, care era mai mica; mai putin vizitata, mai putin celebra si, sincer, cu mult mai mult gust.
Acum... cam toate gradinile vizitate prin China au colcait de turisti asa cum se intampla cu mai toate obiectivele turistice de prin lume. Poate pentru unele lucruri aglomeratia este buna insa pentru o gradina numarul mare de turisti cam strica tot farmecul. Lingering Garden insa este un loc bun unde sa tragi o gura de soare si lumina, sa te minunezi de curti alambicate, de porti sculptate si arhitecturi florale. Noi am vizitat-o intr-o perioada cand de-abia infloreau prunii, mai incolo in primavara probabil arata superb.
Humble Administrator este insa o gradina mult mai mare, parca facuta sa te minunezi de toate natiile de oameni care ajung acolo cu autocarele.
Beisi Pagoda ne-a oferit o priveliste interesanta peste orasul vechi invelit de casute albe ordonate ca pe o tabla de sah. Calugarii tineri erau extrem de afabili si cichoteau pe la colturi minunandu-se de barba mea :). In spatele templului - un lac ca in povestile chinezesti in care inotau broaste testoase.
A doua zi am luat o lectie de istorie in Muzeul Matasii unde, dupa artefacte, o livada de duzi, o ferma de mestesugari si o sala de razboaie de tesut am dat si de un magazin imens de comercializare produse 100% silk :).
Intre Pagoda si Humble Garden am descoperit o minunatie de muzeu. E vorba de Suzhou Arts and Crafts Museum unde am descoperit opere miniaturale de o foarte mare valoare artistica. Fildesi sculptati de-a lungul a 3 ani de zile cu sute de figurine si ornamente; sculpturi aproape reale in lemn de santal si trandafir; evantaie cochete etc. Atmosfera a fost perfecta. Probabil era un muzeu necunoscut fiindca in aproape cele 1-2 ore cat ne-am plimbat prin el nu am vazut decat vreo doi alti turisti. Intre pavilioane am fost intampinati de gradini perfecte de stat la soare si savurat linistea unui spatiu nebantuit de turisti si scufundat in tacere.

Cu gastronomia nu am nimerit-o foarte bine fiindca nu am dat de restaurante care sa aibe meniu in engleza sau macar poze :) Ne-am intors duminica cu un tren de mare viteza care a facut doar 30 de minute pana in Shanghai si care ne-a costat doar 2.5 euro.
Poze aici.

Niciun comentariu: